Matkakokous Jääkärimuseoon 8.4.2022

Suomen Jääkärimuseo on Kauhavan Kortesjärvellä. Pidimme matkalla kiltamme kevätkokouksen.
Jääkärimuseossa meille asiat esitteli museointendentti Hanna Rieck.

Matkasimme 21.9.2021 Luoman bussilla suoraan Merimestaan, jossa nautimme maittavan kalapainotteisen ruuan. Ilma oli aurinkoinen ja meri lähes tyyni. Matkalla Kankaanpäästä Reposaareen pidimme killan vuosikokouksen.
Oppaana matkalla toimi aseiden asiantuntija ja harrastaja porilainen Raimo Suominen. Raimo on pitkälti ollut myös vastuuhenkilönä Reposaaren tykkien entisöinnissä.
Jääkärimuseossa meille asiat esitteli museonjohtaja Hanna Rieck.
Matkasimme Luoman bussilla suoraan Merimestaan, jossa nautimme maittavan kalapainotteisen ruuan. Ilma oli aurinkoinen ja meri lähes tyyni. Matkalla Kankaanpäästä Reposaareen pidimme killan vuosikokouksen.
Reposaaren kirkko on tehty puusta ja se on malliltaan norjalaismallinen ja kuusikulmainen kirkkorakennus. Kirkko sijaitsee mäellä, joka on osittain tehty muualta tuodusta maa-aineksesta.
Kirkon edessä on Torpedovene S2:n muistomerkki. Alus upposi Porin edustalla syysmyrskyssä 4. lokakuuta 1925. Aluksen haaksirikossa kuoli sen koko 53-henkinen miehistö. S2:n uppoaminen on Suomen merivoimien historian pahin rauhanaikainen onnettomuus. Uppoaminen järkytti Suomea laajasti ja oli osaltaan käynnistämässä merivoimien kehitystyötä ja uusien alusten hankintaa seuranneina vuosina
S/S Santtu on vuonna 1894 Helsingin laivatelakalla rakennettu höyryalus. Nykyään Satakunnan Museon kokoelmiin kuuluva hinaaja on sijoitettuna Porin Reposaaren Varvinrantaan. S/S Bomba -nimellä valmistunut alus toimi aluksi Venäjän rannikkotykistön kuljetusaluksena Suomenlahden merilinnoituksilla.
Raimo Suominen on ollut vuosia mukana Reposaaren alueen entisöintityössä. Viiimeksi tykin putki on maalattu v. 2020.
Canet on ranskalainen pikakanuuna. Putki on 6 " ja painaa n. 6 tonnia. Tykin kantama on noin 20 km ja se toimintakuntoinen. Bunkkeri on tehty 2-3 metrin vahvuisesta betonista ja siellä on varasto- ja miehistötilat.
Lukko painaa 122 kg. Hyvin on osat rasvassa.
Matti on aseiden asiantuntija.