Tykinhuolto- ja tutustumismatka Museo Militariaan

Vuoden 2013 toimintasuunnitelman mukaan kuului  perinteinen tykkien huoltomatka Hämeenlinnaan Museo Militarian (Entinen Tykistömuseo) tiloihin.

Tämän vuoden teemana oli  normaalia tykkien huoltoa sekä ulkoalueen siistimistä. Toiveena oli myös saada tutustua uusitun museon näyttelytiloihin, joka onnistuikin museon johtajan Jaakko Martikaisen asiantuntevalla opastuksella.

Pohjola-salissa saimme tuhdin tietoiskun museon näyttelytilan rakentamisesta ja siitä. missä nyt mennään. Varsinaisissa näyttelytiloissa silmät pyöreänä totesimme, että museo oli todella pessyt kasvonsa. Pioneeri-, tykistö. ja viestivälineet oli sovellettu asiantuntevasti eri aikakausien mukaan. Uudet taustavärit ja kohteiden valaisu tekivät katselijoihin vaikutuksen.

Raimo ja Lasse poseeraavat ja odottelevat innokkaina työkäskyjä hostoriallisten tykkien lomassa
Putken suunsuojien irroittaminen on tarkkaa, vaarallistakin puuhaa, sijaitseehan työtasokin korkealla.
Pieni tuumaustauko on aina paikallaan
Tykkiäkin piti siirtää, että roskat saatin pois
Haravat heiluivat tiuhaan tahtiin
Työt saatiin valmiiksi aamupäivän kuluessa ja kokoonnuimme yhteiseen ryhmäkuvaan
Lasse sotahistorian asiantuntijana esitteli ATS-telavetäjää
Museo Militaria oli muutosten myllerryksessä vielä kesken. Museonjohtaja Jaakko Martikainen esitteli ja kertoi museohankkeesta
Järjestelytyöt ja muutkin olivat vielä pahasti kesken
Kyllä tästä vielä valmista tulee
Punkka oli vielä alkutekijöissä
Suomalaiset räjäyttivät Kiviniemen sillan talvisodan aikana. Venäläiset kuitenkin rakensivat paikalle välirauhan aikana teräksisen ”sotasillan”, mutta räjäyttivät sen itse kesällä 1941 suomalaisten hyökkäyksen edetessä Kiviniemeen. Jatkosodan aikana suomalaiset rakensivat paikalle väliaikaisen rautatiesillan, joka tuhoutui kesällä 1944. Nykyisin paikalla on venäläisten rakentama teräksinen ristikkosilta.