Vanha 76 K 02 tulitoiminnassa Vala- ja kiltapäivänä elokuulla 2014
Perinnejaos tulitoiminnassa syysillan pimeydessä
Kuva: Martti Tikka

KANKAANPÄÄN SEUDUN KENTTÄTYKISTÖKILTA

perustettiin viime tiistaina (18/2-64) Kankaanpään kirkonkylässä. Tilaisuudessa olivat saapuvilla mm  Satakunnan Tykistörykmentin komentaja, eversti Aimo Mattila sekä evltn A. Vapaavuori. Yhdistys tulee toimimaan Satakunnan kenttätykistökillan*) alaosastona ja sen tarkoituksena on - huomioonottaen kansainväliset sopimukset - maanpuolustus- ja tykkimieshengen vaaliminen sekä yhdistyksen toimialueelta riveihin kutsuttujen ja kenttätykistössä palvelleiden aseveljien yhdyssiteenä toimiminen. Lisäksi yhdistyksen toimialaan kuuluu Satakunnan Tykistörykmentin piiriin kuuluvien historiallisten perinteiden vaaliminen ja kenttätykistössä palvelevien varusmiesten viihtyisyyden edistäminen. Sääntöehdotuksen laatiminen ja edessä olevien käytännöllisten asioiden järjestely päätettiin jättää toimikunnalle, johon tulisivat kuulumaan seuraavat kiltaveljet: Eino Koskela, Eino Kärki, M Löytökorpi, M Mattila-Oukari, Aarno Päivike, Valter Salonen, Oiva Vanha-Honko, Eino Vanhanarvi ja Eero Varumo. Asiaan palataan laajemmissa puitteissa myöhemmin.

-------------

Tästä lehdistötiedotteesta on jo kulunut yli puoli vuosisataa. Sääntöjäkin  on ehditty rukata  pariinkin kertaan. tavoitteet kuitenkin ovat samat joten: "Karavaani kulkee ja koirat haukkuvat" edelleenkin.

Historian tynnyreistä poimittuihin pikku artikkeleihin  kiltamme viiden vuosikymmenen taipaleelta voit tutustua oheisista linkeistä.

*) Satakunnan Kenttätykistökilta oli perustettu edellisenä syksynä 27.10.1963

26.5.1973 tuli kuluneeksi 175 vuotta ensimmäisen suomalaisen tykistörykmentin "Kuninkaallisen Suomen Tykistörykmentin" perustamisesta. Tänä rykmentin vuosipäivänä paljastettiin Niinisalon varuskunnassa rykmentin perinnetykki (122 H 09), jonka kilpeen on kiinnitetty KTR 1:lle myönnetty vapaudenristi, jonka ylipäällikkö oli vapaussodan jälkeen rykmentille myöntänyt.